Hälsa, Träning

Komma tillbaka efter graviditeten

Portrait of healthy young woman practising yoga exercise on mat

Är man van att hålla sig aktiv och tränar ofta kan graviditeten komma som något av en chock. Det dröjer inte länge förrän man inte kan eller bör träna samma moment man normalt sett höll på med och de sista månaderna kan somliga inte göra mer än ta promenader. Detta kan göra det svårt att komma tillbaka till träningen igen, men det är inte på något sätt omöjligt.

De som dock tränat regelbundet innan förlossningen finner det ofta enklare att komma igång igen efter de fått barn. Men försöker man börja på en gång kan det lätt bli stressigt med alla nya rutiner man etablerar då man har ett barn att ta hand om också. Promenader är dock något man kan börja med nästan direkt och varje dag. Likaså övningar för bäckenbotten.

Kroppen har ju genomgått drastiska förändringar den senaste tiden och nu börjar det gå tillbaka till hur den var innan graviditeten. Detta inverkan varierar något mellan olika personer och alla får inte samma problem. Har man till exempel fått bristningar under graviditeten eller gjort kejsarsnitt är det bra att ta hand om dessa även efteråt för att hjälpa huden att återhämta sig.

Att balansera tiden mellan träning och vara mamma kan ibland vara svårt. Ett tips är ta med barnet på mammagympa där barnet får vara med under säkra och roliga aktiviteter. Annars kan man även träna i hemmet med barnet i en barnstol eller liknande så de får titta på under tiden då man tränar. Barn gillar ju trots allt när det rör sig och händer saker, att titta på medan mamma tränar kan vara riktigt underhållande för dem.

Efter mellan sex till åtta veckor, då man genomgått sin efterkoll med en läkare och barnmorska, kan man börja komma igång med lättare träning. Styrketräning för magmusklerna är bra övningar när man ser att magen dragit ihop sig så pass att man kan hålla in magen i stående läge. Man bör dock undvika tunga lyft i någon månad efter graviditeten, både under träning och i vardagen.