Träning

Komma tillbaka efter skada

-frowning-handsome-businessman-having-neck-pain

Om man lider av en återkommande värk i exempelvis huvud, nacke, axlar eller rygg så gäller det att först hitta den underliggande orsaken. Det kan vara allt från ett stillasittande arbete med fel arbetsställning, en sportskada eller en graviditet som tärt på höfter och rygg.

Det är inte alltid en läkare kan hjälpa till att ta bort de bakomliggande orsakerna till värken utan man kan behöva ta kontakt med till exempel en naprapat för att hitta roten till det onda. Man kan behöva få hjälp med att stärka kroppen och musklerna för att förebygga problemet och förhindra att det kommer tillbaka. Är det en skada som uppkommit från träningen så bör man utreda detta ordentligt först innan man går på som vanligt och försöker träna sig förbi värken. Det är lätt att tänka att det går över vid lite vila och sedan köra igång igen.

Tränar man fel eller är det något bakomliggande som spökar och bör man lägga om sin träning för att stärka andra muskelgrupper som kan hjälpa till att bygga upp runt skadeområdet? Att träning är bra för alla är inget nytt men inte alla förstår vikten av detta och de vinster som träning faktiskt medför. Det kan vara allt ifrån ett tufft spinningpass på gymmet till en halvtimmes promenad om dagen bara för att få kroppen och blodcirkulationen att komma igång. Det finns ofta något som passar alla och man behöver inte sätta upp alltför höga mål på en gång.

Comments are disabled.