Hälsa

Kroppen efter graviditeten

graviditet_76543825

Under och efter en graviditet så genomgår kroppen en enorm förändring och påfrestningen på kroppen kan vara stor. Ibland är det lätt att glömma bort vilka underverk den faktiskt har åstadkommit, och man känner ett missnöje. Det är viktigt att alltid komma ihåg den funktion som faktiskt ligger till grund för hela vår arts överlevnad! Det innebär dock inte att man behöver nöja sig och låta allt vara som det är.

Börja bygga upp kroppen

En tid efter förlossningen, när hormonerna börjar komma i balans och vardagen fungerar så mår både mamma och barn bra av att kroppen börjar byggas upp igen. Det finns bra hjälpmedel som exempelvis en maggördel som ger ett utmärkt stöd efter en graviditet. När kroppen har återhämtat sig på egen hand så kan du aktivt börja bygga upp en styrka och kondition, steg för steg. Hur snabbt man kan börja röra på sig beror på hur graviditeten och förlossningen varit. Vissa komplikationer under förlossningen kan göra tiden för återhämtning längre. Hur starten av träningen ser ut beror dessutom på hur pass fysiskt aktiv du var innan och under graviditeten.

Promenader som start

Börja lugnt med promenader i ett behagligt tempo. En tur med barnvagnen ger både dig och barnet lugn och ro (nåja, oftast i alla fall). För varje promenad så kan du öka längd eller tempo lite grann. Du kan gärna bli svettig och flåsig. Tids nog ger inte power walken lika mycket som i början och då kan du lägga på ännu mer på avståndet, och du kan även testa att jogga en kortare sträcka. Att babyjogga har blivit omåttligt populärt på senare år.

Var noggrann med styrkan

Viktigast är trots allt att du börjar bygga upp styrkan. Mycket i kroppen töjs ut och blir förslappat under graviditeten, och det behöver man lugnt och kontrollerat börja stärka igen. Se till att du läkt ordentligt innan du börjar lägga på någon belastning såsom styrketräning. Om du genomgått kejsarsnitt så krävs det ännu längre tid innan du kan komma igång och belasta.

Comments are disabled.