Hälsa

Må bra i sommar

Sommaren är runt hörnet och efter en lång vinter är det många som känner sig trötta och lite sega. Detta kan ha många anledningar och vi tänkte idag titta lite närmare på några saker som kan hjälpa.

Under vintern är det lätt hänt att man suttit mycket i soffan och att träningen därigenom blivit lidande. När värmen nu kommer allt mer kan det därför vara läge att komma igång med träningen igen. Du kommer bli piggare men också sova bättre på kvällarna.

Här kan det ibland vara svårt att komma igång men det är viktigt att du inte låter dig nedslås. Det är bättre att träna lite än att inte träna alls. Var inte så hård mot dig själv utan var nöjd om du t.ex. tagit cykeln till affären. Om du gör något så var nöjd med det. Ett steg i taget.

Det finns dessutom många ställen där du kan få inspiration till din sommarträning. Gör träningen till en del av semestern så kommer du njuta så mycket mer när du ligger i solstolen sedan.

Förutom att börja träna kan du också se över vad du äter. Att lägga om sin kost eller komplettera med t.ex. kosttillskott kan göra att du mår bättre.

Värt att komma ihåg är dock att det viktigaste är att du mår bra. Träning eller mat ska inte innebära ångest. Det ska vara något roligt och som du mår bra av. Se därför till att det inte går till överdrift. Precis som du kanske inte mår bra av för lite träning blir det heller inte bra om träningen blir en börda. Ha en trevlig sommar!