Hälsa, Träning

Magen efter graviditeten

1980679-abdominal-exercises

Hela kroppen blir i princip påverkad av att föda barn och många oroar sig för hur den kommer att se ut och hur lång tid det kommer att ta för kroppen att återhämta sig.

Efter en graviditet, återgår kroppen i stort sett till det normala av sig själv, men det tar tid. För att få en stark och platt mage, behövs träning och bra kost. Magmuskulaturen hos en nybliven mamma är mycket svag, men utvecklingskurvan går starkt uppåt efter ett par veckors träning.

Hos en del kvinnor delar sig bukmuskeln för att livmodern ska få plats. För en del resulterar delningen i ett mellanrum, men det gäller absolut inte alla. Har du fått en delning ska du vara försiktig med crunches då du inte har tillräckligt med magstöd för den övningen. Övningar som stärker buken är plankan, crunches, armhävningar, omvända långa situps med flera.

För en del kvinnor behövs lite extra hjälp för att få till magen. Det kan handla om bukmusklerna som inte går tillbaka utan fortsätter vara delade eller att det blir löst hängande skinn på magen, en så kallad mammamage. I dessa extrema fall kan plastikkirurgi vara den enda utvägen. Hos Citadellkliniken kan du få hjälp med konsultation för dina besvär.

Om magen trots allt inte återgår till hur den såg ut innan och du inte kan eller vill göra ett ingrepp, så är det också helt ok. Magen är ett bevis på att du burit ett barn och hur fantastisk din kropp är. Trivs du inte med hur den ser ut kan man använda underkläder som håller in magen. Dessa finns i olika varianter.

Comments are disabled.